Werkwijze
Hoge verwachtingen
We hebben zowel cognitief als sociaal emotioneel hoge verwachtingen van onze leerlingen. We gaan ervan uit dat we de leerlingen veel kunnen leren als we de goede manier vinden waarop de leerling leert. Dat betekent voor onszelf dat we alles uit de kast halen om het maximaal haalbare te behalen.
Een sterk pedagogisch klimaat
Om ervoor te zorgen dat een kind zich maximaal kan ontwikkelen is een goede sfeer op school van het grootste belang. Wanneer kinderen zich niet prettig voelen, zullen zij zich niet op de lesstof kunnen concentreren. Ons pedagogische klimaat is afgestemd op de specifieke ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen en kenmerkt zich door de volgende aspecten:
a. Sensitiviteit, responsiviteit
Twee vaardigheden die deel uitmaken van ons ‘leerkrachtengedrag’. We hebben een gevoelige antenne voor de gemoedstoestand van onze leerlingen (we zijn ‘sensitief’). We proberen op het juiste moment en op de juiste manier een ‘antwoord’ te zijn (we zijn ‘responsief’).
b. Structuur
Onze kinderen functioneren het best in een rustige, herkenbare en voorspelbare omgeving. Daarin weten ze waar ze aan toe zijn. Structuur geeft hen een veilig gevoel. Ze hebben grip op de situatie. De structuur is in zichtbare en minder zichtbare schoolaspecten terug te vinden. Zo hebben we o.a. vaste regels en routines, een vaste dag- en weekindeling, een overzichtelijke indeling van de ruimte en een gestructureerde manier van lesgeven (‘didactiek’).
c. Acceptatie
We accepteren de kinderen zoals ze zijn, met al hun ondersteuningsbehoeften. We passen ons onderwijs waar mogelijk erop aan. We bieden hen een warme, veilige omgeving en werken door een positieve benadering toe naar een groter zelfvertrouwen van het kind.
d. Respect
Op allerlei manieren en in allerlei situaties draait het in de onderlinge relaties op school om respect. Wij proberen daar een goed voorbeeld in te zijn. We tonen respect voor de kinderen en we verwachten dat zij dat voor ons en voor elkaar tonen.
e. Bemoedigende hulpverlening
Na het vaak moeizame leerproces op de gewone basisschool krijgen de kinderen op de Bolder een nieuwe kans. Maar ook het leerproces op de Bolder zal gepaard gaan met vallen en opstaan. Iedere keer proberen we ze weer te motiveren om het opnieuw te proberen. Ons uitgangspunt is met de kinderen te werken vanuit succeservaringen. We sluiten aan bij wat ze al kunnen en wat ze herkennen. De leerstapjes zijn helder en overzichtelijk, gepland en gericht op de mogelijkheden van de kinderen. We proberen hoge, maar ook realistische verwachtingen te hebben en uit te spreken. Wat geldt op het gebied van de schoolse vaardigheden geldt ook op het gebied van de persoonlijkheidsontwikkeling. We benadrukken de sterke kanten van onze leerlingen en werken we met de leerlingen vanuit deze positieve insteek aan hun sociaal-emotionele ontwikkeling.
f. Eigen verantwoordelijkheid
Leerlingen hebben een eigen verantwoordelijkheid. Op onze school leren we hen in toenemende mate verantwoordelijkheid te nemen: voor het werk (zorgen dat je je werk af hebt, leren zelf te plannen, leren je eigen leerroute te bepalen), voor je gedrag (je bent baas over je eigen gedrag, proberen zelf je ruzie op te lossen), voor speciale taken (klassendienst etc.).
g. Veiligheid
Door een gestructureerde, voorspelbare leeromgeving te creëren, bieden we de leerlingen veiligheid. Samen leven we duidelijke, gewenst gedrag stellende schoolregels na. Deze regels worden bekrachtigd met een beloningssysteem dat we "Boldercoins" noemen. We kennen een schoolbrede aanpak om een positief pedagogisch klimaat te bereiken.
Didactiek
De leerlingen op een school voor speciaal basisonderwijs hebben andere behoeftes dan leerlingen op een reguliere school. Wat dit betekent voor de sfeer in de school, heeft u hierboven gelezen. De ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen hebben ook gevolgen voor onze manier van lesgeven. Hieraan zijn onder andere de volgende aspecten verbonden:
a. Werken op eigen niveau
Voor onze leerlingen verloopt het leerproces niet automatisch. Veel van hen zijn in het reguliere basisschool tegen hun grenzen aangelopen. Vaak zijn ze hun leerplezier deels of tijdelijk kwijtgeraakt. Het is onze opdracht om deze kinderen opnieuw te motiveren en hun verder zo goed mogelijk te begeleiden in hun verdere schoolloopbaan. Doel is: eruit halen wat erin zit.
Om gemotiveerd te zijn iets nieuws te leren heb je zelfvertrouwen nodig. Dat ontbreekt er dikwijls aan bij onze leerlingen. Het is voor ons dus belangrijk allereerst aan te sluiten bij de dingen die de leerlingen wel kunnen. Door het opdoen van ‘succeservaringen’ zal het zelfvertrouwen groeien. Daarna bieden we, in kleine en overzichtelijke stapjes, de nieuwe leerstof aan.
b. Differentiatie
We willen onderwijs op maat bieden. In de organisatie van onze lessen moeten we rekening houden met soms grote verschillen tussen de leerlingen. We ‘differentiëren’ naar aanleg, tempo, ontwikkelingsniveau, zelfstandigheid, interesse en motivatie. Behalve het hanteren van niveaugroepen gebruiken we ook didactische instrumenten als:
• Expliciete directe instructie;
• ‘Verlengde instructie’ (voor diegenen die niet genoeg hebben aan de groepsinstructie);
• ‘Uitgestelde aandacht’ en ‘hulprondes van de leerkracht’. Hierdoor worden de leerlingen zelfstandiger en krijgt deleerkracht tijd voor extra hulp aan hen die dat nodig hebben;
• Een gedifferentieerd gebruik van leerstrategieën (aangepast bij de leerstijl van de individuele leerling);
• Visuele ondersteuning, gebruik van concrete materialen;
• Inzet van onder andere computer, ‘zelfcorrigerende materialen’ en onderwijsassistenten.
c. Rijke leeromgeving
In de klaslokalen proberen we het evenwicht te vinden tussen enerzijds een rustige leerplek, die leerlingen structuur biedt en niet teveel afleidt, en anderzijds een rijke, motiverende omgeving, die leerlingen tot leren uitdaagt. Hiertoe zijn ook de grote, open ruimtes waaraan de lokalen gelegen zijn, de zogenaamde ‘leerpleinen’ bestemd. Deze geven de mogelijkheid aan leerlingen om individueel of groepsgewijs verschillende (eigen) activiteiten te ondernemen, waarbij het accent ligt op doen, ontdekken, maken en spelen. Een groot aanbod aan verschillende materialen en een overzichtelijke inrichting zorgen mede voor de gewenste leeromgeving.
e. Toetsen
Om het leerstofaanbod goed te blijven afstemmen op de mogelijkheden en onmogelijkheden van de leerlingen, worden er gedurende het schooljaar regelmatig toetsen afgenomen. Dit betreft de vakken technisch en begrijpend lezen, spelling, woordenschat en rekenen. We gebruiken daarvoor de toetsen die bij onze methoden horen en de methode onafhankelijke toetsen van Leerling In Beeld.