Het onderwijs op SBO de Bolder lijkt op het onderwijs van een reguliere basisschool. De leerlingen zitten namelijk met leeftijdsgenoten in een groep. Ze werken vaak met dezelfde lesboeken en lesmethoden als op een reguliere basisschool. Ook bij ons op school hebben de leerkrachten hoge verwachtingen van hun leerlingen en dagen hen uit steeds verder te komen.

Een aantal belangrijke verschillen tussen SBO de Bolder en het reguliere onderwijs zijn:

  • Er wordt gewerkt in kleine stamgroepen met maximaal 15 leerlingen.
  • Er wordt gewerkt met instructieniveaugroepen die ook uit maximaal 15 leerlingen bestaan.
  • We werken met de SBO - leerroutes, die afgestemd zijn op de mogelijkheden van de leerling.
  • SBO de Bolder heeft een kwaliteitscoördinator (KC), een orthopedagoog en leerkrachtondersteuners veel leerkrachten die de Master Sen hebben afgerond.
  • Er wordt samengewerkt met een logopedist, een kinderfysiotherapeut, maatschappelijk werkers, het gebiedsteam en de GGD-arts. Wanneer er specifiekere zorg wordt gevraagd, willen we daar ook actief mee samenwerken.

 

 

Onze missie uitgelegd

Een bolder staat symbool voor het houvast dat we bieden aan kinderen die de haven moeten uitvaren. Dat is immers wat in het verschiet ligt, ze zijn maar tijdelijk bij ons. We wijzen naar verre kusten en helpen hen daar te komen. Het is soms een lastige reis, met tegenwind en averij, maar we laten niemand losgeslagen ronddobberen. We houden iedereen vast aan een tros of lijn en laten die, zo ver als mogelijk, vieren. Iedereen maakt een oversteek, maar de kusten die worden bereikt verschillen.

Onze missie geldt zowel voor alle leerlingen als ook voor alle medewerkers van de Bolder. Wij hebben onze missie zo verwoord dat deze begrijpelijk is voor een leerling uit groep 7 of groep 8 bij ons op school.

Onze missie luidt: "Op de Bolder ga ik met plezier naar school. Ik doe ertoe en word gezien zoals ik ben. In een veilige omgeving speel en werk ik samen en blijf ik me ontwikkelen."

Onze visie

De Bolder is een school voor speciaal basisonderwijs. In onze school omarmen we de symboliek van de Bolder als leidraad voor ons pedagogisch en didactisch handelen.

Onze leerlingen kennen hun kwaliteiten en zijn daar trots op! Daarbij kennen zij ook hun ontwikkelmogelijkheden en beperkingen. In een ritme van opladen en ontladen komen de doeners en de denkers op de Bolder het best tot hun recht. Zij kunnen zich tot zelfverzekerde kritische wereldburgers ontwikkelen die met een goede basis aan (zelf)kennis en vaardigheden en vanuit een positief zelfbeeld de wereld tegemoet durven te treden om hier hun steentje aan bij te dragen.

Samen sterk voor onze leerling, uw kind!

Bij SBO de Bolder geloven we dat goed onderwijs begint met een sterke samenwerking tussen school en ouders. Ouders kennen hun kind als geen ander en wij willen daar graag op aansluiten. Door samen op te trekken, kunnen we beter inspelen op de behoeften van elke leerling, zorgen we voor een veilige en vertrouwde omgeving en vergroten we de kans op succes en groei. We luisteren, denken mee en staan open voor contact. Samen bouwen we aan de toekomst van uw kind, onze leerling!