Boldercoins en PBS
Door een gestructureerde, voorspelbare leeromgeving te creëren, bieden we de leerlingen veiligheid. Samen leven we duidelijke, gewenst gedrag stellende schoolregels na. Deze regels worden bekrachtigd met een beloningssysteem dat we "Boldercoins" noemen. We kennen een schoolbrede aanpak om een positief pedagogisch klimaat te bereiken.
Volgens de richtlijnen van PBS wordt er met deze Boldercoins gewerkt. In iedere groep hangt een hoes waarin alle kinderen een vakje met een plaatje hebben om hun verdiende Boldercoins te bewaren. De leerlingen krijgen Boldercoins als ze de schoolregel(s) goed uitvoeren. Verdient is verdiend! Dit betekent dat er geen Boldercoins worden ingenomen bij negatief gedrag! We belonen volgens de Barkley methode. Hierbij leren we onze leerlingen omgaan met het uitstellen van de beloning. Het doel hiervan is: gewenst gedrag zonder beloning. Aan het eind van elke week krijgen de leerlingen een kleine groepsbeloning. Er wordt door de groepsleerkracht (in overleg met de eigen groep) een beloning bepaald (voor de hele groep!) De leerkracht bepaalt hoeveel coins de leerlingen voor een bepaalde beloning moeten verdienen. Het moet uitdagend en haalbaar zijn en is afhankelijk van de groep. Er zit een opbouw in het aantal coins dat de leerlingen moeten halen. Ze hebben steeds meer coins nodig voor de beloning. De grootste beloning is uiteraard dat de leerlingen zich de regels hebben eigen gemaakt en dat een de beloning niet meer nodig is.